به گزارش خبرگزاری صابرین نیوز، مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رادیو گفت و گو در خصوص علت مخالفتها با واگذاری ایران خودرو به شرکت کروز گفت: در حال حاضر، شرکت کروز عمده تأمینکنندهی قطعات خودرو برای شرکت ایران خودرو محسوب میشود. متاسفانه، این شرکت سهامدار نیز هست. در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست که یک شرکت مستقل قطعهساز، سهامدار شرکت خودروسازی باشد.
وی افزود: حال اگر سهام خودروسازی به فردی واگذار شود که خود قطعهساز و تامینکنندهی قطعه است، این امر موجب حذف رقابت در بخشهایی از قطعات خودرو میشود و این مسئله به معنای انحصارگرایی است. بدین ترتیب، منافع به شخصی تعلق میگیرد که قطعات را از مجموعه خود تهیه میکند. این در حالی است که زنجیره تامین خودرو، شامل تعداد زیادی قطعهساز است که در این شرایط، دچار آسیب خواهند شد. به عنوان مثال، یک خودرو از حدود 3000 قطعه تشکیل شده است که شامل بخشهای برقی، مکانیکی و سایر موارد میشود. بنابراین، انحصار در این شرایط افزایش مییابد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام این موضوع که در حال حاضر نیز قطعاتی که شرکت کروز به ایران خودرو عرضه میکند، به صورت بستهای است، افزود: به طور مشخص قطعاتی در بخش برق وجود دارد که فقط توسط این شرکت تامین میشود. در این شرایط، تولید کننده مجبور به خرید قطعات مذکور جهت تکمیل خودرو است. در حالی که ممکن است قطعات مشابهی توسط سایر تامین کنندگان با قیمت و کیفیت مناسبتری عرضه شود، اما به دلیل انحصار، تولیدکننده مجبور به خرید از یک شرکت خاص است. به عنوان مثال، در برخی موارد، تولیدکننده مجبور به خرید مجموعه قطعات است تا شرکت کروز اجازه فروش یک قطعه را بدهد.
طاهری به موضوع قیمت قطعات اشاره و بیان کرد: بنده مدتی پیگیر این قضیه بودم تا دریابم که آیا به جز تورم که باعث افزایش قیمت خودرو میشود، عوامل دیگری نیز در گرانی خودرو تاثیر دارند یا خیر؟ بررسیها نشان داد تامینکنندگانی وجود دارند که قیمت قطعات آنها در مقایسه با قطعات وارداتی به طور قابل توجهی گرانتر است. گاهی اوقات قیمت قطعات تولید داخل تا 10 برابر گرانتر از قطعات وارداتی است. این موضوع نشان میدهد که خرید قطعات گرانتر توسط خودروساز، ناشی از آن است که این قطعات از سهامدار همان شرکت خریداری شده و این امر موجب افزایش غیر منطقی قیمت خودرو میشود.
انتهای پیام/