به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری صابرین نیوز، با گذشت بیش از یک ماه از سقوط هواپیمای مسافربری جمهوری آذربایجان در خاک روسیه، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در نشست خبری اخیر خود از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرد و گفت که ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه، قصد ندارد در این مورد صحبت کند.
در تاریخ 25 دسامبر 2024، یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت هواپیمایی «آذربایجان ایرلاینز» (AZAL) که در مسیر باکو-گروزنی در حال پرواز بود، در نزدیکی فرودگاه آکتائو در قزاقستان دچار سانحه شد و سقوط کرد. در این حادثه 38 نفر کشته و 29 نفر زخمی شدند.
وزارت حملونقل قزاقستان در گزارش اولیه خود اعلام کرد که پس از دو تلاش ناموفق برای فرود در فرودگاه گروزنی در روسیه، خلبان تصمیم به بازگشت به باکو گرفته است.
در این گزارش به شنیده شدن صدای مهیب و همچنین از کار افتادن سیستمهای کنترل هواپیما اشاره شده و آمده که «در هنگام بازگشت به باکو، سیستمهای کنترل اولیه هواپیما از کار افتاده و فشار در سیستم هیدرولیک سوم به صفر رسیده است. سطوح کنترل در حالت صفر قفل شده و تا پایان پرواز در همین حالت باقی ماندهاند. همچنین اختلال در سیستم تریم هواپیما ثبت شده است.»
در این گزارش آمده که کمیسیون تحقیق در حال بررسی دقیق خسارات وارده به هواپیما است و در معاینه اولیه قطعات باقیمانده از هواپیما، آسیبهای زیادی در قسمت دم، باله عمودی و افقی، بالابر و سکان مشاهده شده است. همچنین خسارات مشابهی در موتور چپ و بال چپ هواپیما نیز مشاهده شده است.
روسیه گزارش قزاقستان در مورد سقوط هواپیمای جمهوری آذربایجان را رد کرد
سازمان هواپیمایی کشوری روسیه گزارش اولیه قزاقستان در مورد سقوط هواپیمای مسافربری جمهوری آذربایجان را رد و اعلام کرد که این گزارش نمیتواند علت واقعی حادثه را مشخص کند.
«روساویاتسیا» (سازمان هواپیمایی کشوری روسیه) در بیانیهای با اشاره به اینکه «گزارش وزارت حملونقل قزاقستان در مورد سقوط هواپیمای مسافربری جمهوری آذربایجان اولیه بوده و نمیتواند علت واقعی حادثه را مشخص کند»، اعلام کرد که تحقیقات در این مورد ادامه خواهد داشت و نتایج نهایی در گزارش پایانی ارائه خواهد شد.
این سازمان با تأیید اینکه «هواپیما در اثر عوامل خارجی آسیب دیده است»، اما مدعی شد که در گزارش قزاقستان به شناسایی اجسام خارجی در هواپیما اشارهای نشده است. این در حالی است که به گفته روساویاتسیا، روسیه تاکنون امکان بررسی قطعات و شواهد موجود در هواپیما را نداشته و این قطعات برای کارشناسی به این کشور تحویل داده نشده است.
در این بیانیه همچنین با اشاره به اینکه «خلبان به طور مستقل فرودگاه آکتائو را برای فرود اضطراری انتخاب کرده است»، آمده است: «کنترلکنندههای ترافیک هوایی روسیه فرودگاههای ماخاچقلعه و مینرالنیه وودی را به عنوان گزینههای جایگزین پیشنهاد داده بودند، اما خلبان با وجود آمادگی فنی این فرودگاهها برای پذیرش هواپیما، از آنها استفاده نکرده است.»
آذربایجان: هواپیما در آسمان روسیه هدف قرار گرفت
وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان با رد گزارش روسیه مبنی بر انتخاب فرودگاه آکتائو توسط خلبان برای فرود اضطراری و همچنین رد هرگونه مشکل فنی در هواپیما، اعلام کرد که این هواپیما در حریم هوایی روسیه و در نزدیکی شهر گروزنی هدف قرار گرفته است.
وزارت توسعه دیجیتال و حملونقل جمهوری آذربایجان در بیانیهای اعلام کرد که هواپیمای مسافربری این کشور در هنگام شروع پرواز و در مسیر حرکت به سمت گروزنی کاملاً آماده به کار بوده و هیچگونه مشکل فنی نداشته است.
در این بیانیه آمده است: «اطلاعات مربوط به آماده به کار بودن هواپیما، از جمله سیستمهای کنترل آن، توسط دستگاه ضبط دادههای پرواز (FDR) تأیید شده است. هر دو موتور هواپیما تا لحظه سقوط بدون هیچگونه مشکل فنی کار میکردهاند.»
این وزارتخانه همچنین با رد ادعای روسیه مبنی بر انتخاب فرودگاه آکتائو در قزاقستان توسط خلبان برای فرود اضطراری، اعلام کرد که هواپیمای مسافربری در هنگام پرواز در حریم هوایی روسیه، از جمله در نزدیکی فرودگاه گروزنی، با اختلال در سیگنالهای GPS مواجه شده است.
در ادامه این بیانیه آمده است: «پس از اینکه خلبان به دلیل شرایط نامساعد جوی نتوانست برای بار دوم در فرودگاه گروزنی فرود بیاید، تصمیم به بازگشت به باکو گرفت. پس از این تصمیم، دو صدای ناگهانی با فاصله 24 ثانیه در کابین خلبان شنیده شد که در دستگاه ضبط صدا (CVR) ثبت شده است. با مقایسه اطلاعات CVR و FDR مشخص شد که 4 ثانیه پس از اولین صدای ناگهانی، سیستم هیدرولیک سوم، 6 ثانیه بعد سیستم هیدرولیک اول و 21 ثانیه بعد سیستم هیدرولیک دوم از کار افتادهاند.»
وزارت توسعه دیجیتال و حملونقل جمهوری آذربایجان همچنین از مشاهده خسارات زیادی در بدنه هواپیما خبر داده و اعلام کرده است که این آسیبها در اثر برخورد اجسام خارجی ایجاد شده است و هیچگونه شواهدی مبنی بر برخورد پرندگان با هواپیما وجود ندارد.
در پایان این بیانیه آمده است: «در ساعت 05:13:32 سیستمهای اصلی کنترل هواپیما از کار افتادند و در ساعت 05:21:42 کنترلکننده ترافیک هوایی به فرودگاه گروزنی در مورد حادثه اطلاع داد. هیچگونه شواهدی مبنی بر انفجار کپسول اکسیژن نیز وجود ندارد.»
تنش در روابط باکو-مسکو؛ اصابت موشک روسی به هواپیمای آذربایجانی
با وجود عذرخواهی رئیسجمهور روسیه به دلیل سقوط هواپیمای مسافربری جمهوری آذربایجان در خاک این کشور، اما مسکو تاکنون از پذیرش مسئولیت این حادثه و مجازات عاملان آن طفره رفته است و همین امر باعث تنش در روابط باکو-مسکو شده است.
رسانههای جمهوری آذربایجان و همچنین یورونیوز و رویترز گزارشهایی را در مورد اصابت موشک سامانه دفاع هوایی روسیه به این هواپیما منتشر کردهاند.
ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه، در تاریخ 28 دسامبر به دلیل وقوع این حادثه در حریم هوایی روسیه عذرخواهی کرد و با خانوادههای قربانیان ابراز همدردی کرد.
الهام علیاف، رئیسجمهور جمهوری آذربایجان، نیز در تاریخ 29 دسامبر با تأیید اینکه هواپیمای این کشور در نزدیکی شهر گروزنی در خاک روسیه و در اثر عوامل خارجی آسیب دیده و کنترل خود را از دست داده است، خواستار عذرخواهی رسمی روسیه، مجازات عاملان این حادثه و پرداخت غرامت به خانوادههای قربانیان شد.
با وجود عذرخواهی رسمی پوتین، اما مسکو تاکنون هیچگونه اقدام عملی برای مجازات عاملان این حادثه و پرداخت غرامت به خانوادههای قربانیان انجام نداده است. به گفته کارشناسان مستقل، دولت روسیه نمیخواهد به طور رسمی مسئولیت سرنگونی این هواپیما را بر عهده بگیرد.
در حال حاضر، تنش دیپلماتیک بین دو کشور ادامه دارد و سفرای هر دو کشور به وزارتخانههای خارجه فراخوانده شدهاند. رسانههای دو کشور نیز به انتقاد از یکدیگر پرداختهاند و رسانههای جمهوری آذربایجان اعلام کردهاند که اگر روسیه به سرنگونی هواپیمای مسافربری این کشور اعتراف نکند، باکو این موضوع را به دادگاه بینالمللی خواهد کشاند.
انتهای پیام/