سهم نشریات دانشگاهی از بودجه دانشگاه‌ها شفاف شود

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری صابرین نیوز، نشریات دانشجویی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین حوزه‌های فعالیت فرهنگی دانشجویان در فضای دانشگاه، از سال‌های گذشته تا امروز نقش‌های متفاوتی را در  فضای فکری حاکم بر کشور ایفا کردند.

این نشریات، دورانی با عنوان پارچه نوشته در صحن دانشگاهها، دانشجویان را به شرکت در امر جهاد و دفاع مقدس تشویق و زمانی با برگه‌های چند صفحه‌ای بستری برای آزاداندیشی و بر طرف کردن شبهات فکری و ذهنی دانشجویان بودند. 

هر چند نقش اصلی نشریات دانشجویی در آگاهی بخشیدن به دانشجویان و توسعه نگرش و بینش آنها در گذر زمان تغییر نمی‌کند اما این مقوله نیز مانند بسیاری از مسائل فعال در دانشگاهها با افت و خیزهایی روبرو بوده و هست.

در گفت‌وگو با سعید جلیلی، عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم، وضعیت نشریات دانشجویی و دانشگاهی در سال‌های اخیر را مرور کردیم.

 نماینده مدیران مسئول نشریات دانشگاهی در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  در این گفتگو با اشاره به جایگاه راهبردی نشریات در دانشگاه‌ها گفت: نشریات دانشجویی به عنوان پلی بین فضای علمی و فرهنگی قبل و پس از انقلاب نقش ایفا کردند. در دوره قبل از انقلاب که تعداد دانشگاه‌های ما نهایتا به 25 دانشگاه می‌رسید، نشریات دانشجویی جریان‌سازی و گفتمان‌سازی کردند و اندیشه‌های بزرگانی مثل شهیدان بهشتی و مطهری از طریق همین نشریات به دست مخاطبان رسید و به پیروزی انقلاب کمک کرد. این نشریات دانشگاهی بودند که در برابر تحریف اندیشه و ارزش‌ها ایستادند و با ایده‌های وارداتی و غیرایرانی با زبان گفتار و تضارب افکار، مقابله کردند.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی شاهد افزایش دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در کشور بودیم تا جایی که در حال حاضر حدود 2500 مرکز آموزش عالی در سراسر کشور فعال‌اند و به همان نسبت جمعیت دانشجویی کشور نیز رشد کرده است.تعداد دانشجویان ما امروز به عددی بالغ بر سه میلیون نفر محصل رسیده است. به خصوص جمعیت دانشجویان دختر طی سال‌های اخیر با رشد چشمگیری روبرو بوده است.

نشریات دانشجویی همواره دنبال آگاهی بخشی بودند

جلیلی در ادامه گفت: این نشریات ضمن تکثیر آثار و اندیشه‌های ارزشمند به عنوان جایگاهی که نقطه عطف و اتصال بین افراد و مخاطبان است نقش مهمی در توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور ایفا می‌کنند.

این فعال فرهنگی با اشاره به نمادهای مختلف رسانه‌های حاوی پیام در دهه‌های 60 و 70 تصریح کرد: پارچه نوشته‌های نصب شده در فضای دانشگاه‌ها، در فضای دوران دفاع مقدس یا روزنامه‌های دیواری که در راهروهای دانشگاه‌ها قرار می‌گرفت و یا حتی سربندهای دانشجویانی که در میدان دفاع از ارزش‌ها در جبهه حاضر می‌شدند همه به عنوان یک رسانه در آن دوران، یک پیام و اندیشه را منتقل می‌کرد. همان سر بندها و پارچه نگاشته‌های حاوی پیام، پس از دوران دفاع مقدس در فضای علمی و فرهنگی کشور به نشریات مکتوب دانشگاهی تبدیل شدند.

دهه 70 و 80 اوج فعالیت نشریات دانشجویی در دانشگاهها

نماینده مدیران مسئول نشریات دانشگاهی در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم با اشاره به افزایش نشریات دانشجویی در دهه 70 و 80 این موضوع را به دلیل افزایش جمعیت دانشجویی و مراکز آموزش عالی در کشور دانست و گفت: افزایش نشریات دانشگاهی در آن دوران باعث شد، شورای ناظر بر فعالیت نشریات دانشجویی در دانشگاه‌های کشور ایجاد شود. نشریاتی که در فضای علمی، فرهنگی، سیاسی، ادبی و اجتماعی دانشگاهها در آن دوران چاپ و تکثیر می‌شدند از نظر تعداد در اوج قرار داشتند.

جلیلی با بیان اینکه در دهه 70 و 80 اینترنت و فضای مجازی به شکل امروزی رواج پیدا نکرده بود و نشریات مکتوب دانشگاهی بی‌رقیب بودند، خاطرنشان کرد: در آن دوران نشریات مکتوب رقیبی نداشتند و میدان و عرصه در اختیار آنها بود. در این شرایط برای ساماندهی بیشتر وضعیت نشریات دانشگاهی لازم بود، دانشجویان و نمایندگان مدیران مسئول نیز در این شورا‌های ناظر حضور داشته و به عنوان نماینده دانشجویان در کمیته‌ای که درباره لغو، حق انتشار، صدور مجوز تاسیس و یا نظارت بر محتوای نشریات دانشگاهی رای می‌دهند، حضور داشته باشند.

نحوه ایجاد ساز و کار نظارت بر فعالیت نشریات دانشجویی در دانشگاهها

وی خاطرنشان کرد:  طبق قانون، نظارت قبل از چاپ بر نشریات دانشجویی ممنوع است و این مسئله بعد از چاپ صورت می‌گیرد. همه قوانین مربوطه در این بخش بعد از چاپ نشریه امکان پذیر است لذا نیاز بود که نمایندگان دانشجویی و نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی نیز در این کمیته‌ها حضور داشته باشند تا از حق اهل قلم و فعالین نشریات دفاع شود.

جلیلی با یادآوری این نکته که زمینه حضور نمایندگان مدیران مسئول در کمیته‌های مربوطه در داخل دانشگاهها فراهم شد، گفت: بر این اساس در هر دانشگاه انتخاباتی برگزار و مدیران مسئول نشریات دانشگاهی و نمایندگان دانشجویان در آن کمیته‌ها حضور پیدا می‌کردند. بعد از آن انتخاباتی به صورت کشوری نیز برگزار و نمایندگان مدیران مسئول کل نشریات دانشگاهی در وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی به صورت جداگانه و مستقل از همدیگر، مشخص و در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی گرد‌ هم می‌آیند.

بیشترین فعالیت نشریات دانشجویی در دانشگاههای وزارت علوم

نماینده مدیران مسئول نشریات دانشگاهی در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم ادامه داد: به دلیل اینکه پرتعدادترین دانشگاهها ذیل وزارت‌علوم فعالیت می‌کنند، بیشترین تعداد نشریات دانشگاهی نیز متعلق به این وزارت‌خانه است. ترکیب شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم را دو نماینده مدیران مسئول نشریات دانشگاهی، معاون فرهنگی وزارت علوم، کارشناس نشریات دانشجویی، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، یک کارشناس حقوقی و از نهاد رهبری تشکیل می‌دهند.

 

وی درباره آمار دقیق نشریات دانشگاهی گفت: اگر بخواهیم تعداد نشریات را بر اساس مجوزهای صادر شده اعلام کنیم تعداد آنها بالغ بر چهار هزار نسخه است ولی اگر بخواهیم آمار نشریات فعال، منظم و مستمر را بیان کنیم حدود 600 تا 700 عنوان نشریه است.

دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه صنعتی شریف , دانشگاه صنعتی امیرکبیر , دانشگاه تهران ,

جلیلی درباره نحوه تشکیل جلسات شورای مرکزی وزارت علوم و فرایند شکایت از نشریات دانشگاهی گفت: اگر در نشریه‌ای مطلبی بیان شود و مخاطب آن هر فردی باشد از رئیس دانشگاه گرفته تا افراد و یا سازمان های بیرون دانشگاه در سطح استان و یا شهرستان ممکن است از نشریه شکایت کنند. اگر از نظر حقوقی مطلبی در نشریه‌ای منتشر شود که با آیین‌نامه‌های مصوب تناقض داشته باشد، نشریه مورد نظر به شورای ناظر بر نشریات دانشگاه ارجاع می‌شود. البته خود دانشجویان، مدیران مسئول و سردبیران نشریات هم ممکن است شکایت‌هایی را داشته باشند. مثلا درخواستهایی را برای مجوز نشریه، تغییر نام و یا صدور نشریه داده باشند اما اگر این درخواست مورد استقبال کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهها قرار نگرفته باشد یا شورای مذکور در بررسی تعلل کند و یا رای صادر شده بر خلاف نظر دانشجویان باشد، آن زمان دانشجویان می‌توانند شکایات خود را به کارشناس نشریات وزارت علوم ارجاع دهند.

وی افزود: کارشناس نشریات وزارت علوم این درخواست‌ها را جمع آوری و در جلسه شورای مرکزی مطرح می‌کند. شورای مرکزی متناسب با اختیاراتی که دارد شکایات و قوانین را با حضور کارشناسان و نماینده حقوقی شورا بررسی و رای صادر می‌کند. رای شورای مرکزی لازم الاجراست و باید از سوی شوراهای ناظر در هر دانشگاه دنبال شود. از طرفی گاهی برخی سوالات و ابهامات درباره آیین نامه و نحوه فعالیت نشریات از طرف دانشگاهها به شورای مرکزی ارجاع داده شده و پاسخ ها اعلام می‌شود.

فعالیت حدود 700  نشریه دانشگاهی در کشور

جلیلی به تخلفات برخی شوراهای ناظر بر نشریات دانشگاه اشاره کرد و گفت:  این جلسات به صورت پیوسته و هر ماه باید داخل دانشگاه برگزار شود. اگر دانشگاهی جلسات شورای ناظر دانشگاه خود را به طور متناوب برگزار نکند دچار تخلف شده و باید رسیدگی شود. مثلا اگر درخواستی برای صدور مجوز نشریه ارسال شده و شورای دانشگاه طی 20 روز به آن درخواست پاسخ نداده باشد باز شورای ناظر در دانشگاه دچار تخلف شده است. هر گونه کوتاهی در این به شورای مرکزی نشریات دانشگاهی در وزارت علوم ارجاع داده می‌شود. شورای مرکزی این اختیار را دارد، مجوزهایی را صادر و یا لغو کند.

فرآیند ایجاد و  فعالیت نشریه دانشگاهی

وی درباره فرآیند اعطای مجوز به نشریات دانشگاهی گفت: هر نشریه‌ای زمانی که مجوز می گیرد، نیاز است یک مدیرمسئول، یک سردبیر و یک صاحب امتیاز معرفی کند که این صاحب امتیاز می تواند شخصیتی حقیقی یا حقوقی باشد. شخصیتهای حقوقی مثل تشکل‌ها کانون‌ها و انجمن‌ها هستند. شخصیتهای حقیقی نیز، تمامی افراد فعال در دانشگاه از کارمند گرفته تا عضو هیئت علمی و دانشجو را در بر می‌گیرد. اگر نشریه‌ای در سالهای گذشته تغییر و فعالیت آن متوقف شده باشد راهی که در شورای مرکزی پیشنهاد می‌شود، احیای نشریات است و مدیر مسئول و سردبیر جدید معرفی می‌شود. حتی صاحب امتیاز هم می تواند تغییر کند و به فرد دیگری منتقل شود. در برخی تشکل‌های دانشجویی نشریاتی داریم که بیش از 20 سال است پیوسته فعالیت ‌می‌کنند.

جلیلی با اشاره به وظایف شورای ناظر افزود: کمیته ناظر در هر دانشگاه درباره صدور مجوز، تایید و یا لغو مجوزهای نشریات تصمیم‌گیری و بر محتوای نشریات نظارت و در صورت اعتراض آنها را بررسی می‌کند. اگر درباره تصمیمات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی اعتراضی باشد این موضوع به شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم ارجاع و در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود. سوالات، ابهامات و شکایت‌‌های مختلفی به شورای مرکزی وزارت علوم ارجاع و درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود. این شورا در کنار وظیفه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری، نقش حمایتی نیز دارد.

نماینده مدیران مسئول نشریات دانشگاهی در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم با اشاره به اینکه این شورا علاوه بر مسائل نظارتی دنبال رشد و توسعه نشریات دانشگاهی نیز هست، خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره نشریات «تیتر» یکی از این موارد است که سالانه برگزار می‌شود تا نشریات دانشگاهی کل کشور در این صحنه و درعرصه مهارتی مثل نگارشی،گرافیکی، طراحی، خبرنگاری و گزارش‌نویسی خود را به بوته نقد گذاشته و رشد کنند.

 برگزاری جشنواره سالانه برای حمایت از نشریات برتر

جلیلی افزود: فعالیت دیگری که این شورا برای تقویت نشریات انجام می‌دهد تلاش برای رتبه‌بندی آنهاست. ‌رتبه‌بندی نشریات فواید زیادی دارد. نشریات متعددی در دانشگاههای سراسر کشور فعالیت می‌کنند که از نظر کیفیت با هم متفاوتند. البته در محتوا و حوزه فعالیت نیز گاهی اختلاف وجود دارد. این گستردگی از نشریات دو صفحه‌ای گرفته تا صد صفحه‌ای را در بر می‌گیرد که در دوره‌های انتشار متفاوتی مثل هفتگی، روزانه و فصلنامه انتشار می‌یابند.

وی ادامه داد: باید تفاوتی بین نشریاتی که به صورت منظم با محتوای غنی و اثرگذاری در جامعه منتشر می‌شوند یا به طور مستقل زنجیره چاپ تا توزیع خود را عملیاتی و به طرق مختلف هزینه تولید خود را به دست می‌آورند با سایر نشریات قائل شد. اگر یک تشکل و یا انجمن علمی دنبال راهکار عملیاتی برای مسائل کشور است چه قالبی بهتر از اینکه راهکارخود را از طریق رسانه خود مطرح کند و دنبال اثرگذاری باشد.

نشریات دانشگاهی در واقع بستر کرسی‌های آزادا‌ندیشی به شمار می‌روند که به دور از هیجانات معمول در یک فضای منطقی و باثبات خود را بروز و ظهور می‌دهند.

رتبه‌بندی نشریات؛ معیاری برای حمایت و بستری برای رقابت

جلیلی با اشاره به موافقت شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم با شیوه‌نامه رتبه بندی نشریات و جزئیات آن از ابلاغ این بخشنامه در آینده به دانشگاهها خبر داد و گفت: در این بخشنامه نحوه رتبه بندی نشریات به کارشناسان اعلام و امیدواریم این اقدام باعث شود ضمن شناسایی نشریات موفق و برگزیده حمایت های لازم به سمت آنها معطوف و نشریاتی که نیازمند حمایت های بیشتری در زمینه آموزش برای فعالیت های بهتر در حوزه محتوایی هستند نیز شناسایی شده و به آنها برای تقویت در این بخش کمک شود.

دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه صنعتی شریف , دانشگاه صنعتی امیرکبیر , دانشگاه تهران ,

وی با اشاره به اینکه علاوه بر رتبه بندی شفاف شدن سهم نشریات دانشجویی از بودجه فرهنگی وزارت علوم در هر دانشگاه موضوع مهمی است، افزود: گفته شده تا 5  درصد از بودجه فرهنگی دانشگاهها و وزارت علوم باید در بحث فرهنگی و اجتماعی هزینه شود ولی کم و بیش از دانشگاههای مختلف خبر می رسد که این بودجه در بخشهای دیگری هزینه شده و صرف اموری غیر از فعالیت فرهنگی می شود. ما هم به نحوه هزینه کرد بودجه فرهنگی دانشگاهها و هم به اینکه سهم رسانه و نشریات دانشگاهی از بودجه فرهنگی مشخص و شفاف نیست، نقد داریم. دقیقا مشخص نیست چه میزان از این 5 درصد به نشریات اختصاص یافته و می‌یابد.

 سهم نشریات دانشجویی از بودجه 5 درصدی دانشگاهها شفاف نیست

این فعال فرهنگی با بیان اینکه نشریات برای طراحی، چاپ و تکثیر به حمایت مالی نیاز دارند، یادآور شد: هزینه کاغذ، طراحی و تولید، هزینه‌هایی نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت. گاه دیده شده وقتی دانشجویی برای حمایت در حوزه نشریات به مسئول فرهنگی یا کارشناس نشریات دانشگاه مراجعه می‌کند با این پیشنهاد که نشریه الکترونیک و یا PDF منتشر کنید مواجه می‌شود اما سوال اینجاست آیا نشریه الکترونیک نیاز به طراحی، هزینه و صرف دقت و زمان ندارد؟ نشریات اگر بخواهند به صورت صوتی و تصویری منتشر شوند، نیاز به حمایت مالی بیشتری دارند زیرا به ظرافتهای بیشتری در حوزه تصویر و الکترونیک برای درک بهتر و ارتباط با مخاطب نیاز است.

جلیلی با بیان اینکه انتشار نشریات الکترونیک دانشگاهی با چالش‌های مختلفی به جز حمایت مالی روبروست، افزود: متاسفانه در آیین‌نامه‌ای که برای نشریات تدوین شده فضای چند رسانه خبری به صورت رسمی شناخته نشده و برای آن آیین‌نامه مناسبی تدوین نشده است. در واقع در حال حاضر آیین‌نامه مشخصی برای فعالیت نشریات صوتی، برخط یا تصویری وجود ندارد و آیین‌نامه موجود بیشتر به نشریات مکتوب اشاره دارد. البته اشاره‌هایی به وبلاگها و صفحات مجازی که مربوط به دهه 80 است در این آیین‌نامه شده اما در دنیای امروز که ممکن است یک صفحه در پیام رسان ها و یا شبکه‌های اجتماعی جریان سازی کند، ضرورت وجود آیین‌نامه مدون در این بخش احساس می‌شود.

دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه صنعتی شریف , دانشگاه صنعتی امیرکبیر , دانشگاه تهران ,

فضای مجازی؛ رسانه‌ای بدون قاعده یا فرصتی نیازمند ساماندهی؟

نشریات دانشجویی در قالبهای نوین مانند کانالها و گروهای فعال در شبکه های مجازی که به تولید محتوای منظم، جذب مخاطب و تبادل اطلاعات می‌پردازند، در قامت رسانه دانشجویی و بستر انتشار محتوا میتوانند پرچمدار آگاهی و هدایت افکار عمومی جامعه باشند.

نماینده مدیران مسئول نشریات دانشگاهی در شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم گفت: با این وجود نحوه فعالیت صفحات و شبکه‌های اجتماعی دانشگاهی مشخص نیست. اینکه آیا این صفحات اجتماعی گونه‌ای از نشریات شناخته می‌شوند یا خیر؟ و اگر شناخته می‌شوند باید بستر فعالیت صفحات مجازی برای دانشجویان مهیا و پذیرفته شود. در حال حاضر فعالیت دانشجویان در فضای مجازی بدون قاعده است و بدون هیچ حمایتی پیش می‌رود. قطعا ضابطه‌مند بودن فعالیت نشریات در این بخش باعث می‌شود، مسئولین ارتباط بهتری با این فضا بگیرند و هم اینکه تکلیف دانشجویان نیز برای فعالیت در این بخش مشخص می‌‌شود. یعنی هم می‌توانند از حمایتها استفاده کنند و هم اینکه خیالشان نسبت به موارد حقوقی و قانونی راحت شود و حمایت دانشگاهی داشته باشند.

احیای خانه نشریات گامی برای انسجام و ارتقای رسانه‌های دانشگاهی

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی و کانونها به صورت صنفی، قشری و ساختارمند با هم سازمانها و تشکلهایی را ایجاد کردند که از حقوق خود دفاع کنند، افزود: متاسفانه در نشریات دانشگاهی به عنوان گروهی که اهل فکر، اندیشه و قلم است چنین ساختاری نداریم تا از دیدگاه فعالین دانشگاهی به صورت منسجم دفاع کند. یعنی مدیران مسئول و سردبیران نشریات دانشگاهها فضایی ندارند که کنار هم جمع شده و مطالبات و نیازهای صنفی خود را پیگیری کنند. در برهه‌هایی از تاریخ ساختاری تحت عنوان “خانه نشریات دانشجویی” برای این منظور ایجاد ولی به دلایل متعددی که شاید برخی از آنها شفاف هم نبود منحل شد یا بهتر بگوئیم رو به اضمحلال رفت.

جلیلی افزود: خانه نشریات می‌تواند در هر دانشگاهی تشکیل شود. این ساختار به خوداظهاری نشریات در زمینه رتبه‌بندی کمک و باعث می شود حمایتها با مطالبه و حضور موثر فعالین دانشجویی پیش رود، به نشریات استقلال می‌بخشد و قطعا در شفاف‌سازی بودجه بندی نشریات موثر خواهد بود. اگر شبکه نشریات دانشگاهی یا نویسندگی اهل قلم شکل گیرد می‌تواند دانشجویان را بعد از فارغ التحصیلی در کنار هم حفظ کند تا کسانی که در فضای اندیشه و نگاشتن مهارتی را کسب کردند بعد از آن وارد حوزه تبیین و بیان اندیشه ها شوند. یعنی هم اندیشه ورزی کنند و هم مسائل و مشکلاتی که در کشور است را تبیین کنند.

دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه صنعتی شریف , دانشگاه صنعتی امیرکبیر , دانشگاه تهران ,

نماینده مدیران مسئول نشریات دانشگاهی در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم گفت: تشکیل شبکه نویسندگان و اهل قلم متشکل از افرادی که فعالیت دانشگاهی می‌کردند در حال حاضر یک دغدغه جدی است. پیشنهاد ما این است که پیگیری این موضوع به صورت خودجوش، دانشجویی و دانشگاهی باشد. اگر ساختار خانه نشریات شکل بگیرد قدم بعدی در این خصوص می‌‌تواند تشکیل شبکه نویسندگان باشد. قطعا نشریات بهترین بستر برای تبدیل اندیشه‌ها به راهکار و جولانگاه افکار و دیدگاهند.

وی درباره ساز و کار لازم برای ایجاد خانه نشریات گفت: ساز و کار تشکیل آن از طرف برخی از فعالین دانشگاهی پیشنهاد می‌شود. اگر معاونت فرهنگی وزارت علوم با ایجاد این خانه موافقت کند به این پیشنهاد جنبه حقوقی داده و با ایجاد رسمی این خانه در دانشگاهها ظهور و بروز می‌یابد. هر دانشگاه با توجه به فضای فعالیتهای نشریات دانشگاه خود می‌تواند خانه نشریات ایجاد کند. علاوه بر آن یک خانه نشریات ملی هم می‌تواند تشکیل شود تا نمایندگان و مدیران مسئول در این بخش حضور داشته باشند و انسجام بیشتری پیدا کنند.

جلیلی درباره افت نشریات دانشگاهی طی سالهای اخیر گفت: این موضوع دلایل مختلفی دارد.  دوره کرونا و مجازی شدن آموزش در افت آنها بی اثر نبوده است. موضوع دیگر ظهور رسانه تصویری و صوتی و چند رسانه ای است. این مسئله باعث شده نشریات دانشگاهی نتوانند خود را با فناوری روز تطبیق دهند و همان فاصله ای که در آموزش مجازی رخ داد و عدم پیوستگی بین دانشجویان و دانش آموختگان ایجاد کرد در حوزه نشریات نیز خود را نشان داد.

دلایل افت فعالیت نشریات دانشجویی طی سالهای اخیر

وی افزود: یکی از دلایلی که باعث شده تعداد نشریات دانشگاهی تقلیل یابد و به حدود چهار هزار مجوز نشریه و کمتر از هزار شماره فعال و پیوسته برسد، عدم انسجام ساختاری در حوزه نشریات دانشگاهی است. اگر این خانه نشریات در هر دانشگاهی ایجاد شود کارشناس نشریه می تواند به عنوان مدیر آن خانه فعالیت کند و مدیران مسئول نیز وظایفی را در این بخش بر عهده بگیرند. وقتی این ساختار ایجاد شود کار نشریات نیز روی روال می‌افتد. 

ممکن است در بلند مدت، نشریات دانشجویی از فضای مکتوب به فضای چندرسانه‌ای و به یک رسانه تبدیل شوند و این میکرو رسانه های دانشجویی و دانشگاهی که رسالت آنها تعریف شده به حل مسائل کشور کمک کرده و به تبیین و گسترش اندیشه ها بپردازند. نشریات دانشگاهی و دانشجویی باید ارتقا پیدا کنند و به رسانه تبدیل شوند. این ارتقای سطح به انسجام ساختاری نیاز دارد که احیای خانه نشریات در این زمینه کمک کننده است. خانه نشریات در واقع یک فصل و پنجره جدیدی به روی فعالیت نشریات دانشگاهی باز می کند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید