به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری صابرین نیوز، با توجه به بررسی انجامشده در خصوص بخش دوم لایحه بودجه 1404 در ارتباط با رابطه مالی دولت و نفت، ارقام مربوط به سهم دولت و مناطق نفتخیز، گازخیز و محروم از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی در جداول مطابق احکام بخش اول بودجه لحاظ شده، لکن سهم حساب بهینهسازی مصرف انرژی ذیل جدول14که مربوط به منابع و مصارف هدفمندی یارانهها که خود دارای کسری قابل توجه است، درج شده است.
این درحالیست که براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، منابع هدفمندی در سرجمع ارقام بودجه عمومی لحاظ نشده و این منابع مرتبط با درآمدهای حاصل از فروش داخلی فرآوردههای نفتی و گازطبیعی است و نه منابع حاصل از صادراتنفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی که حساب بهینهسازی مصرف انرژی از آن سهم دارد عدم ارائه جداول شفافیت درآمدهای نفتی، هزینههای شرکت ملی نفت، منابع حساب بهینهسازی مصرف انرژی و حساب سرمایهگذاری نفت و گاز از دیگر مواردی است که علیرغم وجود حکم قانونی در بخش اول بودجه، رعایت نشده است.
پیش برآوردی در منابع و کم برآوردی در مصارف؛ بودجه هدفمندی باز هم دچار چالش میشود؟
بیش برآوردی منابع جدول هدفمندی که حاصل از فروش داخلی فرآوردههای نفتی و گازطبیعی است و کم برآوردی قابل توجه منابع مورد نیاز برای واردات فرآوردههای نفتی و هزینههای سرمایهگذاری شرکتهای تابعه وزارت نفت از ایرادات لایحه است.
همچنین جهت ایجاد ابزار نظارت برای مجلس شورای اسلامی بر پروژههای مهم حوزه انرژی برنامه هفتم پیشرفت نظیر ذخیرهسازی گازطبیعی و میتیرینگ، لازم است ردیفی برای این موارد در بودجه درنظر گرفته شود.
جزئیات پیشبینی فروش نفت و میعانات در 1404
لازم به ذکر است، مطابق بند«الف»تبصره«3»بخش اول قانون بودجه1404، سهم دولت از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گازطبیعی معادل539هزار میلیارد تومان است. همچنین کل منابع درنظر گرفته شده از صادرات نفت خام و میعانات گازی برای تقویت بنیه دفاعی معادل 7.5 میلیارد یورو است.
انتهای پیام/