به گزارش خبرگزاری صابرین نیوز به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای ایران، محمد مشکینفام اظهار کرد: طرح جامع میترینگ ازسوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران تعریف و اواسط دی به شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ابلاغ و 14 بهمن نیز تفاهمنامه آن امضا شد.
وی افزود: با اجرای این طرح تمام زنجیره از ابتدای تولید نفت خام تا انتقال و توزیع برای پایش لحظهای به تجهیزات میترینگ مجهز و تمام این اطلاعات به سیستم مانیتورینگ شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران منتقل و پایش میشود.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیان اینکه در ابتدا و انتهای تمام خطوط لوله میتر قرار خواهد گرفت و ورودی و خروجی خطوط به دقت رصد میشود، تصریح کرد: طرح جامع میترینگ در سه مرحله طی سه سال اجرایی میشود.
لزوم اجرایی شدن طرح بلوکبندی برای واقعیسازی سهمیه سوخت
نعمتالله نجفی، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران نیز در این برنامه با اشاره به اینکه سامانههای سپهتن و سیپاد بیشتر از 9 سال است معطل ماندهاند و مشخص نیست چه عایدی را نصیب کشور کردهاند، افزود: سامانههای سپهتن و سیپاد هر کدام ملزوماتی دارند و اگر قرار است سیپاد نصب کنیم، دوربینهای درونشهری نیز باید رصد کنند، اما سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ارادهای برای کمک به اجرای این طرح ندارد.
وی با تأکید بر اینکه طرح بلوکبندی برای واقعیسازی سهمیه سوخت باید اجرایی شود، تصریح کرد: با اجرای طرح بلوکبندی، ناوگان درونشهری ملزم هستند که سوخت مورد نیازشان را از همان استان مربوطه دریافت کنند، نه اینکه در شهرهای دیگر اقدام به سوختگیری کنند.
مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه از 62 میلیون لیتر فرآورده در حوزه حملونقل جادهای، نیمی از آن در حوزه شهرداریها و ناوگان درونشهری مصرف میشود که بیشترین حجم قاچاق نیز در همین بخش اتفاق میافتد، گفت: براساس آمار و ارقام موجود، مقدار برداشت سوخت در حوزه حملونقل در پنج استان مرزی حدود 3 میلیارد لیتر طی هشت سال بوده که بخش زیادی از این برداشت از طریق کارتهای مهاجر بوده است.
نجفی با اشاره به اینکه طرح تخصیص سوخت در مسیر بر اساس اسناد حمل برخط در صورت اجرایی شدن، نقش مهمی در زمینه پیشگیری از هدررفت سوخت خواهد داشت، بیان کرد: در صورت حمایت نیروی انتظامی از طرح پلاک سوم، بسیاری از معضلات و نیازمندی به سامانههای سپهتن و سیپاد برطرف خواهد شد.
گردش مالی قاچاق سوخت روزانه حدود 140 میلیون دلار است
نصرتالله سیفی، مدیرعامل پیشین شرکت بهینهسازی مصرف سوخت هم در این برنامه گفت: روزانه 20 تا 28 میلیون لیتر سوخت در کشور قاچاق میشود که با احتساب قیمت 60 سنتی هر لیتر فرآورده (فوب خلیجفارس) و 10 سنت هزینه حمل، روزانه حدود 140 میلیون دلار فرصت صادراتی کشور در اثر قاچاق از بین میرود.
وی یادآور شد: ساختار ناکارآمد اقتصاد انرژی کشور، گردش مالی قوی قاچاق، طراحی نظام فعلی توزیع و قیمتگذاری و غیربهینه شدن تولید نفت، گاز و انواع انرژی در کشور ازجمله چالشهای زمینهساز قاچاق سوخت است.
مدیرعامل پیشین شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با بیان اینکه شاهد هدررفت، اسراف، عدم توجیه اقتصادی پروژهها و در نهایت اختلاف بالای قیمت سوخت در دو طرف مرزها در زنجیره تولید و توزیع نفت و فرآورده هستیم که عامل اختلاف قیمت و عامل اصلی و ریشهای قاچاق است، گفت: هرچه در طول این سالها راهکارهای قیمتی را اجرا نکردیم، زاویه اجرا تنگتر شد و اکنون اجرای راهکارهای غیرقیمتی مانند توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی بهدلیل کمبود منابع با چالش روبهرو است.
انتهای پیام/