انتظار از دانشگاه‌ها برای ایجاد فضای امن و محیطی آرام

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری صابرین نیوز، سیداحمدرضا خضری، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تکریم هرسیچ رئیس سابق و معارفه رکنی زاده سرپرست فعلی دانشگاه اصفهان، درگذشت حضرت آیت الله مستجابی و همچنین قتل ناجوانمردانه امیر محمد خالقی، دانشجوی دانشگاه تهران را تسلیت گفت.

وی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان دارای حدود 730 عضو هیئت علمی و 17 هزار دانشجو است، آن را یک دانشگاه جامع توصیف کرد و افزود: دانشگاه اصفهان دارای چرخه کامل دانشجویی و دانش‌پروری است و در نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاهی ایران و جهانی، جایگاه مطلوب و برجسته‌ای دارد و شعار این دانشگاه که «جامعه محوری و تمدن سازی» است در توسعه علمی و فرهنگی کشور اهمیت دارد.

مشاور وزیر علوم در خصوص نقش دانشگاه‌ها در جامعه و تمدن‌سازی اظهار کرد: در واقع دو مأموریت مهم و دو مسئولیت اثرگذار در شرایط کنونی کشور ما جامعه محوری و تمدن‌سازی است.

وی افزود: از جامعه محوری همین بس که نام و واژه دانشگاه پیوندی عمیق با جامعه دارد، چون دانشگاه محل اجتماع عصاره افراد جامعه و محل تشکیل کانون‌های علمی به نمایندگی از جامعه است.

این استاد دانشگاه تهران با تأکید بر اهمیت عدالت آموزشی بیان داشت: عدالت آموزشی مفهومی فراگیر است که در همه زمینه‌ها قابل طرح است؛ از پذیرش دانشجو گرفته تا توزیع دانشگاه‌ها و امکانات دانشگاهی. ایشان با طرح این پرسش که «اگر در جایی مثل دانشگاه عدالت برقرار نشود، کجا می‌خواهد برقرار شود؟» بر نقش محوری دانشگاه‌ها در ترویج عدالت تأکید کرد.

انتظار از دانشگاه ها برای ایجاد فضای امن و محیطی آرام

خضری در ادامه بر اهمیت ایجاد محیطی امن برای فعالیت‌های علمی تأکید کرد و افزود: از دانشگاه توقع می‌رود فضایی امن و محیطی آرام و آسوده برای ذینفعان خود فراهم کند. دانشگاه محل علم، دانش و اندیشه‌ورزی است و اندیشه‌ورزی در سایه ترس و نگرانی ممکن نمی‌شود.

وی بر ضرورت آزادی اندیشه در محیط دانشگاهی تأکید کرد و گفت: برای شکوفایی اندیشه‌ها و بهره‌مندی جامعه از نتایج آن، باید فکر و اندیشه دانشگاهیان را آزاد گذاشت تا درست و آزادانه بیندیشند و دیدگاه‌های علمی خود را بیان کنند.

دانشگاه جایی برای فعالیت‌های غیرعلمی نیست

وی با اشاره به جایگاه دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه جایی برای فعالیت‌های غیرعلمی نیست. نخبگان دانشگاهی – چه دانشجویان، چه استادان و چه پژوهشگران – از این حقیقت آگاهند. بنابراین، باید فضا برای اندیشیدن آزاد باشد تا اثرات علمی، دانشی و بینشی آن به جامعه برسد.

خضری در خصوص نقش دانشگاه در شرایط کنونی کشور، خاطرنشان کرد: از دانشگاه انتظار می‌رود گفتمان همدلی، همراهی و همگرایی را ترویج کند. در شرایط فعلی که کشور زیر فشار دشمنان قرار دارد، نیاز به همدلی و وفاق بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

وی در ادامه بر ضرورت ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت تأکید کرد و گفت: در دوره کنونی بیش از گذشته، دانشگاه برای اثرگذاری بیشتر و انتقال دستاوردهای علمی خود به جامعه، باید پیوندی نزدیک‌تر با جامعه و صنعت برقرار کند.

مشاور وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مهم خوداتکایی دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: لازم آست دانشگاه ‌ها به سمت خوداتکایی حرکت کنند. ممکن است در آینده نتوانیم دانشگاه‌ها را صرفاً از طریق بودجه‌های دولتی اداره کنیم، چرا که هم‌اکنون نیز با تنگناهای شدید مالی روبرو هستیم.

وی با اشاره به چالش‌های موجود افزود: کشور با مشکلات متعددی مواجه است که همه از آن آگاهند؛ از مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی گرفته تا مسائل مربوط به آب، بیکاری و ناترازی‌های انرژی. بنابراین ممکن است روزی برسد که تأمین هزینه‌های دانشگاه‌ها دشوار شود. گرچه دولت با تمام توان تلاش می‌کند، اما دانشگاه باید برای شرایط احتمالی آماده باشد و توانایی خوداتکایی را کسب کند.

راهکارهای خوداتکایی دانشگاه‌ها

خضری راهکارهای خوداتکایی دانشگاه‌ها را این‌گونه تشریح کرد: دانشگاه باید ایده‌ها و محصولات علمی خود را به ثروت تبدیل کند و از این طریق درآمد کسب نماید. مهم‌تر از آن، دانشگاه باید ارتباط نزدیک و قوی با دانش‌آموختگان خود برقرار کند. برای مثال، دانشگاه اصفهان هزاران دانش‌آموخته دارد که بسیاری از آنها امروز در جایگاه‌های اقتصادی مهمی قرار دارند. این دانش‌آموختگان، دوستداران دانشگاه هستند و می‌توان از طریق جلب مشارکت آنها، منابع درآمدی پایدار برای دانشگاه ایجاد کرد.

سیاست وزارت علوم هرگز مبنی بر تغییر شتاب‌زده مدیران دوره پیشین نبوده است

مشاور وزیر علوم در خصوص سیاست‌های مدیریتی وزارت علوم بیان داشت: سیاست وزارت علوم هرگز مبنی بر تغییر شتاب‌زده مدیران دوره پیشین نبوده است. تغییرات مدیریتی تنها در صورت وجود ضرورت، شرایط مناسب، خواست عمومی و یا عدم تمایل خود مدیر به ادامه مسئولیت صورت می‌پذیرد. این تغییرات طی فرایندی مبتنی بر بررسی‌های دقیق، مشورت با ذینفعان و گفتگو با پیشکسوتان و مسئولان شهرستان‌ و استان انجام می‌شود و تمامی انتخاب‌ها بر پایه تعقل، خردورزی و آینده‌نگری استوار است.

رضایتمندی عمومی از عملکرد کنونی وزارت علوم

وی با اشاره به رضایتمندی عمومی از عملکرد کنونی، تصریح کرد: این موفقیت حاصل تأمل و دقت در تصمیم‌گیری‌ها بوده و نه نتیجه شتاب‌زدگی.

خضری در ادامه، ضمن قدردانی از زحمات دکتر هرسیج و تیم همراه او، از پذیرش مسئولیت توسط دکتر رکنی‌زاده در شرایط کنونی تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید