بلاتکلیفی ۶ ساله لایحه موثر در جذب سرمایه بخش خصوصی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری صابرین نیوز، رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۴ را سال سرمایه گذاری برای تولید نامیده اند. به زعم کارشناسان مشارکت عمومی و خصوصی یکی از مدلهای قابل اتکا برای جذب سرمایه گذاری در تولید است.

«مشارکت عمومی – خصوصی» نوعی رابطه قراردادی است که برای طراحی، ساخت یا بازسازی، تأمین مالی و یا بهره‌برداری یک دارایی یا ارائه خدمت عمومی بین دولت و بخش خصوصی منعقد می‌شود. انواع مختلف قراردادهای مشارکت عمومی – خصوصی با توجه به نوع دارایی، وظایف بخش خصوصی و شیوه پرداخت، قابل تعریف هستند.
مشارکت عمومی– خصوصی در کشورهای در حال توسعه از یک طرف منجر به کاهش شکاف سرمایه‌گذاری زیرساختی می شود و از سوی دیگر، امکان بهره‌برداری دولت ها را نیز از توان مدیریتی، اجرایی و تخصصی بخش خصوصی فراهم می‌آورد.

تعداد قراردادهای مشارکت در کشورهای در حال توسعه با نهادسازی و تصویب قانون تخصصی در زمینه مشارکت عمومی – خصوصی، افزایش پیدا کرده است. بنابراین به نظر می‌رسد نقطه شروع مشارکت عمومی – خصوصی در بخشی از کشورهای در حال توسعه، آماده‌سازی زمینه‌های قانونی است.
 

واحد‌های تولیدی ,

به طور کلی، بررسی مجموعه قوانین و مقررات موجود در ایران، نشان از نبود یکپارچگی چارچوب قانونی در خصوص مشارکت عمومی– خصوصی در کشور دارد. بر اساس قانون می‌توان گفت یکی از نهادهای متولی اصلی در زمینه مشارکت عمومی– خصوصی سازمان برنامه و بودجه است اما تعدد قوانین غیر تخصصی و بلاتکلیف ماندن لایحه مشارکت عمومی – خصوصی از سال 1397 تاکنون، مجال بهره‌مندی کشور از مزایای مشارکت بخش عمومی و خصوصی را فراهم نکرده است.

واحد‌های تولیدی ,

&#۶۵۲۵۱;&#۶۵۲۴۰;&#۶۵۱۶۶;&#۶۴۵۱۰;&#۶۵۲۰۴;&#۶۵۲۵۸; &#۶۵۱۷۵;&#۶۵۲۲۸;&#۶۵۱۹۴;اد &#۶۵۲۱۹;&#۶۵۱۹۸;ح&#۶۵۲۵۹;&#۶۵۱۶۶;ی &#۶۵۲۵۵;&#۶۴۵۱۱;&#۶۵۲۵۲;&#۶۵۲۵۸;&#۶۵۱۷۵;&#۶۵۲۵۲;&#۶۵۱۶۶;م و &#۶۵۲۱۹;&#۶۵۱۹۸;ح&#۶۵۲۵۹;&#۶۵۱۶۶;ی &#۶۵۲۳۵;&#۶۵۱۹۸;ا&#۶۵۱۹۱;&#۶۵۲۶۲;ان&#۶۵۲۰۷;&#۶۵۱۹۴;ه &#۶۵۲۵۵;&#۶۵۲۰۸;&#۶۵۱۶۶;ن &#۶۵۲۵۱;ید&#۶۵۲۵۹;&#۶۵۱۹۴; همچنان &#۶۵۱۶۹;&#۶۵۱۹۲;&#۶۵۲۰۶;&#۶۵۲۳۹;&#۶۵۱۶۶;&#۶۵۱۶۹;&#۶۵۲۴۶; &#۶۵۱۷۵;&#۶۵۲۶۲;&#۶۵۱۸۳;هی از &#۶۵۲۱۹;&#۶۵۱۹۸;ح&#۶۵۲۵۹;&#۶۵۱۶۶;ی &#۶۵۲۵۵;&#۶۴۵۱۱;&#۶۵۲۵۲;&#۶۵۲۵۸;&#۶۵۱۷۵;&#۶۵۲۵۲;&#۶۵۱۶۶;م، ا&#۶۵۲۵۱;کان ورود &#۶۵۱۶۹;&#۶۵۲۵۸; &#۶۵۲۳۵;&#۶۵۲۶۰;&#۶۵۱۹۸;&#۶۵۲۰۳;&#۶۵۱۷۴; &#۶۵۲۳۵;&#۶۵۱۹۸;ا&#۶۵۱۹۱;&#۶۵۲۶۲;انی  ﺑﺮای ﻣﺸﺎرکت ﻋﻤﻮمی- ﺧﺼﻮﺻی را ﻧﺪارﻧﺪ. یکی از دﻻﯾﻞ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع میﺗﻮاند ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺤﺪوﯾﺖﻫﺎی ﻗﺎﻧﻮنی اﻧﺘﺨﺎب پروژه ﺑﺮای ﻣﺸﺎرکت ﺑﺎﺷﺪ.

&#۶۵۲۵۹;مچنین &#۶۵۱۷۵;&#۶۵۲۶۲;&#۶۵۱۸۳;&#۶۴۵۱۱;&#۶۵۲۵۸;پذ&#۶۴۵۱۰;&#۶۵۱۹۸;ی &#۶۵۲۵۱;&#۶۵۱۶۶;لی د&#۶۴۵۱۰;گر &#۶۵۲۲۷;&#۶۵۱۶۶;ملی ا&#۶۵۲۰۳;&#۶۵۱۷۴; که می&#۶۵۱۷۵;&#۶۵۲۶۲;ا&#۶۵۲۵۵;&#۶۵۱۹۴; &#۶۵۲۰۷;&#۶۵۱۶۶;&#۶۵۲۵۵;&#۶۵۲۰۲; پروژه را &#۶۵۱۶۹;&#۶۵۱۹۸;ای&#۶۵۲۵۱;&#۶۵۲۰۸;&#۶۵۱۶۶;رکت  کاﻫﺶ دﻫﺪ.

لایحه مشارکت عمومی و خصوصی در مجلس به‌جایی نرسید

گفتنی است، سهیل آل‌رسول، نایب‌رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق ایران، گفت: توسعه مشارکت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری، راهبری، ساخت، بهره‌برداری و نگهداری در پروژه‌های بزرگ زیرساختی کشور در حوزه‌های آب، شهری، انرژی، راه‌آهن و … اولاً به توسعه خدمات موردنیاز مردم و تسریع در بهره‌برداری از آن کمک شایانی خواهد کرد.

دوما به دولت در راستای اهداف مهمی مانند خصوصی‌سازی و حذف تلقی عمومی از دولت به‌عنوان کارفرمای بزرگ و یگانه مرجع تأمین و راه‌اندازی پروژه‌ها، کمک می‌کند.

آل رسول ادامه داد: متأسفانه قانون نظام‌مهندسی و لایحه مشارکت عمومی و خصوصی در مجلس به‌جایی نرسیده است. این دو در کارنامه کمیسیون عمران و مجلس از موارد مورد انتقاد جدی است. باید سازوکارها به نحو درستی به نتیجه برسد
&#۶۵۱۶۹;&#۶۵۱۹۸; ا&#۶۴۵۱۰;&#۶۵۲۵۴; ا&#۶۵۲۰۳;&#۶۵۱۶۶;س پیشنهاد می&#۶۵۲۰۷;&#۶۵۲۶۲;د &#۶۵۱۶۹;&#۶۵۱۶۶; &#۶۵۱۷۵;&#۶۵۲۶۲;&#۶۵۱۸۳;&#۶۵۲۵۸; &#۶۵۱۶۹;&#۶۵۲۵۸; &#۶۵۱۷۵; &#۶۵۱۹۸;&#۶۵۱۶۹;&#۶۵۲۵۸; کشورهای &#۶۵۲۵۱;&#۶۵۲۵۶;&#۶۵۱۷۶;&#۶۵۱۹۲;&#۶۵۱۶۸;، &#۶۵۱۷۵;&#۶۵۲۱۲;&#۶۵۲۶۲;&#۶۴۵۱۰;&#۶۵۱۶۸; &#۶۵۲۷۵;&#۶۴۵۱۰;&#۶۵۱۸۸;&#۶۵۲۵۸; &#۶۵۲۵۱;&#۶۵۲۰۸;&#۶۵۱۶۶;رکت &#۶۵۲۲۷;&#۶۵۲۵۲;&#۶۵۲۶۲;می–ﺧﺼﻮﺻی در دﺳﺘﻮر کار ﻗﺮار گﯿﺮد و ذﯾﻞ آن ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎتی همچون رﯾسک پروژهﻫﺎ، ﻣﺪﯾﺮت ﺑﺪﻫی و اﻋﺘﺒﺎرات ﺑﺨﺶ دوﻟتی، رواﺑﻂ ﺑﯿﻦ دوﻟﺖ و ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻی و ﻧﻈﺎم پرداﺧﺖﻫﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﻮد.

&#۶۵۱۶۹;&#۶۵۱۶۶; &#۶۵۱۷۵;&#۶۵۲۶۲;&#۶۵۱۸۳;&#۶۵۲۵۸; &#۶۵۱۶۹;&#۶۵۲۵۸; ا&#۶۴۵۱۰;&#۶۵۲۵۶;که ا&#۶۴۵۱۰;&#۶۵۲۵۴; &#۶۵۲۳۹;&#۶۵۱۶۶;&#۶۵۲۵۵;&#۶۵۲۶۲;نگذاری، &#۶۵۱۶۹;&#۶۵۱۹۲;&#۶۵۲۰۶; &#۶۵۱۹۱;&#۶۵۲۱۲;&#۶۵۲۶۲;صی را &#۶۵۲۵۱;&#۶۵۱۷۶;&#۶۵۱۵۶;&#۶۵۱۷۹;&#۶۵۱۹۸; میکند و &#۶۵۱۶۹;&#۶۵۱۹۸; &#۶۵۱۷۵;&#۶۵۲۱۲;&#۶۵۲۵۲;&#۶۴۵۱۱;&#۶۵۲۵۰;گ&#۶۴۵۱۱;&#۶۵۱۹۸;ی &#۶۵۲۳۵;&#۶۵۲۲۸;&#۶۵۱۶۶;&#۶۵۲۷۵;ن ا&#۶۵۲۳۹;&#۶۵۱۷۶;&#۶۵۲۱۲;&#۶۵۱۶۶;دی &#۶۵۲۳۱;&#۶۴۵۱۱;&#۶۵۱۹۸; دو&#۶۵۲۴۷;&#۶۵۱۷۶;ی &#۶۵۱۷۵;&#۶۵۱۵۶;&#۶۵۱۷۹;&#۶۴۵۱۱;&#۶۵۱۹۸;گ&#۶۵۱۹۶;ار ا&#۶۵۲۰۳;&#۶۵۱۷۴; پیشنهاد می&#۶۵۲۰۷;&#۶۵۲۶۲;د در &#۶۵۲۳۵;&#۶۵۱۹۸;آ&#۶۴۵۱۰;&#۶۵۲۵۶;&#۶۵۱۹۴; &#۶۵۱۷۵;&#۶۵۲۱۲;&#۶۵۲۶۲;&#۶۴۵۱۰;&#۶۵۱۶۸; ا&#۶۴۵۱۰;&#۶۵۲۵۴; &#۶۵۲۷۵;&#۶۴۵۱۰;&#۶۵۱۸۸;&#۶۵۲۵۸; و &#۶۵۱۶۹;&#۶۵۱۶۶; &#۶۵۲۵۹;&#۶۵۱۹۴;ف ر&#۶۵۲۳۵;&#۶۵۲۲۶; &#۶۵۱۹۱;&#۶۵۲۷۲;&#۶۵۲۵۹;&#۶۵۱۶۶;ی &#۶۵۲۳۹;&#۶۵۱۶۶;&#۶۵۲۵۵;&#۶۵۲۶۲;نی، از &#۶۵۲۵۵;&#۶۵۲۴۰;&#۶۵۲۲۰;&#۶۵۲۵۸; &#۶۵۲۵۵;&#۶۵۲۲۴;&#۶۵۱۹۸;ات ا&#۶۴۵۱۰;&#۶۵۲۵۴; &#۶۵۱۶۹;&#۶۵۱۹۲;&#۶۵۲۰۶; ا&#۶۵۲۰۳;&#۶۵۱۷۶;&#۶۵۲۳۶;&#۶۵۱۶۶;ده &#۶۵۲۰۷;&#۶۵۲۶۲;د.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.